Consiliul Agenției Române de Asigurare a Calității în Învățământul Superior (ARACIS) s-a întrunit în data de 9 mai 2024.
În cadrul ședinței au fost validate rezultatele evaluărilor și avizelor acordate pentru programele/domeniile de studii universitare și pentru instituțiile de învățământ superior; au fost realizate informări despre participarea reprezentanților ARACIS la evenimente și activități naționale și internaționale și au fost luate decizii legate de funcționarea internă a agenției.
Prezentăm, în cele ce urmează, temele și hotărârile adoptate, pe care le considerăm de interes pentru părțile interesate de învățământul superior și asigurarea calității, precum și pentru opinia publică:
I. Asigurare externă a calității – proceduri, evaluări, avize acordate
Consiliul a analizat și a validat rezultatele evaluărilor externe a calității pentru:
- 43 de programe de studii universitare de licență;
- două programe de studii universitare de masterat;
- patru programe de formare psihopedagogică în vederea certificării competenţelor pentru profesia didactică;
- două programe pregătitoare de limba română pentru cetățenii străini;
- 30 de domenii de studii universitare de masterat;
- două domenii de studii universitare de doctorat;
- o contestație.
Lista completă a rezultatelor evaluărilor este disponibilă la adresa: https://www.aracis.ro/hotarari-09-05-2024/
În cadrul ședinței a fost aprobată componența comisiilor de experți evaluatori pentru evaluările ce vor fi efectuate în perioada următoare și au fost desemnați directorii de misiune și validate protocoalele de evaluare pentru procedurile de evaluare externă instituțională pentru Universitatea de Medicină și Farmacie „Grigore T. Popa” din Iași și Universitatea „Ștefan cel Mare” din Suceava.
Totodată, a fost nominalizată comisia de analiză a conformității procesului şi a rapoartelor de evaluare externă cu legislaţia naţională, cu metodologia şi cu termenii de referinţă, realizate de către agenția Accreditation Agency in Health and Social Sciences, Germania (AHPGS) pentru evaluarea instituțională a Universității „Andrei Șaguna“ din Constanța, precum și pentru programele de studii universitare de licență, forma de învățământ cu frecvență: Administrație publică, Contabilitate și informatică de gestiune, Management, Drept, Psihologie și pentru programul de studii universitare de masterat Psihologie clinică din cadrul universității evaluate.
În luna aprilie ARACIS a organizat două consultări cu privire la proiectul de Metodologie de evaluare externă a calității educației și la Standardele și indicatorii aferenți celor 3 domenii: A – Capacitatea instituțională, B – Eficacitatea educațională și C – Managementul calității.
Prima sesiune de consultări a fost desfășurată în format online la data de 22 aprilie, cu participarea unui număr de peste 100 de reprezentanți ai instituțiilor de învățământ superior, cu atribuții în domeniul asigurării calității. La cea de-a doua sesiune de consultări, care a avut loc în format fizic în data de 26 aprilie, au participat membri ai Consiliului ARACIS, președinți ai Comisiilor de Experți Permanenți de Specialitate ARACIS, membri ai Comisiei de Evaluare Instituţională pentru Activităţi Manageriale şi Financiare, membri ai Comisiei Consultative și reprezentanți ai Aparatului Tehnic al agenției.
În urma celor două sesiuni de consultări, Consiliul a aprobat în cadrul ședinței Proiectul de Metodologie de evaluare externă a calității educației, în vederea transmiterii acestuia către Ministerul Educației.
În ședința din data de 9 mai, Consiliul a aprobat standardele de calitate specifice pentru forma de organizare duală a programelor de studii universitare.
De asemenea, Consiliul a aprobat revizuirea Metodologiei de evaluare externă a programelor de studii din domeniul științelor inginerești în vederea evaluării periodice și acordării certificării EUR-ACE, pentru programele de studii universitare de licență la forma de organizare ID-IFR.
II. Cooperare națională și internațională
În perioada 4 aprilie-9 mai 2024, reprezentanții ARACIS au participat la următoarele evenimente:
- Întâlnirile lunare ale coordonatorilor regionali din cadrul proiectului GLOBAL STUDY II, organizate online de INQAAHE în zilele de 10 aprilie și 8 mai, precum și întâlnirile online săptămânale ale grupului de lucru INQAAHE 2024 Forum.
- Cea de-a șasea întâlnire online organizată de agenția AQ Austria cu tema “Egalitate și diversitate în asigurarea calității externe a învățământului”, în data de 11 aprilie.
- Reuniunea Grupului de Monitorizare a Procesului Bologna (BFUG) care a avut loc la Bruxelles (Belgia) în perioada 11-12 aprilie 2024.
- Webinarul CHEA: Microcredentials: Protecting Consumers through Quality Assurance, desfășurat în data de 17 aprilie.
- Forumul membrilor ENQA 2024 organizat la Hanovra (Germania) în perioada 17-19 aprilie.
- Webinarul The European Digital Credentials for Learning Team: Micro-credentials and European Digital Credentials for Learning, organizat de Comisia Europeană în data de 24 aprilie.
- Grupul de lucru pentru Microcertificări din cadrul proiectului IMINQA (Working Group on OA of Micro-Credentials) la Bruxelles (Belgia), în perioada 29-30 aprilie.
III. Funcționare internă a agenției
Consiliul ARACIS a aprobat înscrierea în Registrul Național al Evaluatorilor (RNE) a noilor experți cadre didactice care au parcurs etapele de admitere până la data de 7 mai 2024.
București, 20 mai 2024